VitaePro Plus og vitamin C

Vitamin C, som du blant annet får gjennom VitaePro Plus, bidrar til immunsystemets normale funksjon. Vitamin C kalles også for askorbinsyre og er et av de mest kjente vitaminene. Vitamin C er en antioksidant som blant annet bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress og er derfor viktig for kroppen vår.

Vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon og du får det gjennom å spise VitaePro Plus

Vitamin C kalles også for askorbinsyre og er et av de mest kjente vitaminene.

Vitamin C er en antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress forårsaket av reaktive oksygenforbindelser. Reaktive oksygenforbindelser er biprodukter som blant annet dannes når kroppen vår forbrenner oksygen. De reaktive oksygenforbindelsene, som for eksempel frie radikaler, kan angripe kroppens celler, proteiner og arvestoff. Antioksidanten vitamin C beskytter kroppen ved å nøytralisere de reaktive oksygenforbindelsene. I tillegg vil vitamin C bidra til å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E.

Vitamin C er viktig for jernopptak

Når vitamin C finnes i mage-tarmkanalen, kan vitaminet omdanne jern til en form som kroppen kan oppta bedre. I tillegg kan vitamin C bidra til immunsystemets normale funksjon. Spesielt ved ekstrem trening er det viktig å få i seg nok vitamin C. Det kan derfor være lurt å legge til et inntak av 200 mg vitamin C i tillegg til det anbefalte daglige inntaket for å opprettholde immunsystemets normale funksjon ved hard trening.

Andre viktige funksjoner for vitamin C

  • Bidra til normal mental funksjon
  • Bidra til å redusere tretthet og utmattelse
  • Bidra til normal energiomsetning
  • Bidra til nervesystemets normale funksjon
  • Bidra til normal kollagendannelse, som har betydning for blodkarenes, knoklenes, bruskens, tannkjøttets, tennenes og hudens normale funksjon

Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse

Dette regnes som en av de viktigste funksjonene til vitamin C. Kollagen er et protein som er viktig for dannelsen av mange vev som for eksempel knokler, brusk, hud, blodkar og tenner. Vitamin C- mangel vil derfor påvirke mange ulike deler av kroppen.

Hvilke næringsmidler er rike på vitamin C

I motsetning til de fleste levende organismer kan ikke mennesket danne vitamin C i kroppen, og er derfor avhengig av å få det tilført gjennom kosten. Dette har vi felles med aper og andre primater, marsvin, flaggermus og en rekke fugle- og fiskearter. Det er anbefalt at både kvinner og menn får i seg 75 mg/dag. Kroppens beholdning med vitamin C kan vare i 2-3 måneder. I kvinner er vitamin C spesielt viktig for å bevare et bra opptak av jern. Røykere trenger trolig mer vitamin C fordi vitaminet forbrukes raskere.

Den naturlige antioksidanten vitamin C finnes fremfor alt i sitrusfrukter som appelsiner, sitroner og grapefrukt. Poteten er også en viktig kilde til vitamin C. Flere bær og friske grønnsaker er også gode kilder til vitamin C. Lavt inntak av slike matvarer kan føre til mangel på vitamin C som tidligere var utbredt blant sjøfolk.

Vitamin C i kroppen

Det meste av kroppens beholdning av vitamin C finnes i musklene. Blodet inneholder også mye vitamin C. Binyrer, hjernen og øyet har høyest konsentrasjon. Når man får i seg opptil 60 mg vitamin C vil nyrene resirkulere vitaminet og lite skilles ut i kroppen. Ved høye doser vil kroppen skille ut vitamin C i urinen. Jo høyere dose jo mer skilles ut.

Fem frukter og grønnsaker om dagen

Innholdet av vitamin C i matvarer kan endres ved oppbevaring og tilbereding av mat. Derfor kan det være lurt å spise fersk frukt og grønnsaker. Får man i seg mindre enn 40 mg vitamin C om dagen kan man oppleve å føle seg utmattet og trett. Dersom du ikke får i deg nok av fersk frukt og grønnsaker, kan det være bra å supplere med et kosttilskudd.

Vitamin C kan også kjøpes som et reseptfritt legemiddel med doser på opptil 1 g. Slike store doser bør kun brukes i samråd med lege. Ved doser opp mot 1 g vil bare omtrent halvparten kunne tas opp i kroppen. Resten vil brytes ned i tarmen og det kan føre til ubehag.