VitaePro DHA

DHA som inngår i VitaePro er en essensiell omega 3-fettsyre som bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn.* Kroppen er avhengig av den essensielle fettsyren omega 3, som man kan få blant annet gjennom VitaePro.

DHA som inngår i VitaePro er en essensiell omega 3-fettsyre som bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn.*

Kroppen er avhengig av den essensielle fettsyren omega 3 som VitaePro inneholder. Nå har nyere forskning vist at spesielt DHA er viktig for å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn*.

Hva er DHA?

DHA er en essensiell fettsyre som er nødvendig for at kroppen skal fungere optimalt. DHA dominerer blant fettsyrene i de fleste av våre vitale organer og er stort sett den eneste fettsyren i hjernen, øyet og nervesystemet.

Hva gjør DHA for kroppen?

Cellene i kroppen kjenner igjen DHA når det inntas og kan benytte det for sentrale funksjoner i kroppen.

Viktig for hjernen

Hjernen er det mest fettrike organet i kroppen. DHA innholdet er 11 % av alle fettsyrer. Fettsyrer er innblandet i en rekke ulike prosesser i hjernen. Studier tyder på at DHA er viktig for struktur og signaloverføring i hjernen og derfor bidrar DHA til å opprettholde normal hjernefunksjon slik som for eksempel læring og hukommelse *.

Viktig for hjertet

Fettsyrer er byggesteiner i overflaten til cellene i kroppen vår. Mye umettet fett i form av omega 3-fettsyrer holder celleoverflaten myk og smidig. Dette er en av årsakene til at DHA bidrar til hjertets normale funksjon*.

DHA og synet

I øyets retina er hele 9 % av fettsyrene av typen DHA. DHA er viktig for fotoreseptorenes funksjon og et inntak på 250 mg DHA om dagen bidrar til å opprettholde normalt syn *.

DHA i kosten

Omega 3 fra planter er i form av den korte ALA og må omdannes til den lange EPA og videre til DHA før kroppen kan nyttiggjøre seg av den. Mennesker omdanner trolig ikke ALA spesielt effektivt til DHA. Vi må derfor spise mye mer av planteoljer enn fiskeoljer for å oppnå samme nivå av omega 3-fettsyren DHA i kroppen.

Det er derfor viktig å få de lange omega 3-fettsyrene gjennom maten. Fet fisk som laks, sild og makrell inneholder DHA. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser 2-3 porsjoner fisk i uken for å få i seg nok DHA.

*Den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg.